Osona actualitza la guia de prevenció del maltractament a les persones grans

Dijous, 11 de desembre de 2025

El passat dimecres 26 de novembre es va presentar a l'Auditori Marià Vila d'Abadal de l'edifici el Sucre de Vic l'actualització de la guia de maltractaments a les persones grans d'Osona, un document de referència que no s'havia revisat des del 2009.

L'acte va reunir una cinquantena de persones entre polítics, professionals de l'àmbit social i sanitari d'Osona i el Lluçanès i representants institucionals. Va comptar amb la participació de Victòria Terricabras Tarin, presidenta d'Osona Acció Social; Sílvia Madrid Alejos, directora d'Osona Acció Social; i Montse Solé Casals, directora d'Atenció Intermèdia i Dependència del Consorci Hospitalari de Vic. La presentació tècnica va anar a càrrec de Núria Viñas Segalés, coordinadora tècnica i referent de dependència de la comarca, i Carme Guinovart Garriga, coordinadora del Servei de Treball Social de l'Hospital Universitari de la Santa Creu de Vic.

Un projecte amb 15 anys de trajectòria

El primer protocol consensuat entre institucions socials i sanitàries d'Osona es va publicar el 2009, fruit del treball conjunt de deu institucions i amb la revisió de les forces de seguretat i del deganat del Jutjat de Vic. Va ser un dels primers documents territorials de referència sobre aquesta problemàtica a Catalunya.

A finals del 2022, professionals de treball social que ja havien participat en aquella primera guia van plantejar al CatSalut i al Consorci d'Osona de Serveis Socials la necessitat d'actualitzar-la, atesos els canvis legislatius i en els models d'atenció produïts durant aquests anys.

Treball multidisciplinari

La nova guia ha estat elaborada per un equip integrat per professionals amb experiència en l'atenció a situacions de maltractament a les persones grans, provinents de disciplines com el treball social, la medicina, la infermeria, la psicologia i els cossos de seguretat. Hi han col·laborat tretze institucions: l'Institut Català de la Salut, CatSalut, el Consorci Hospitalari de Vic, la Fundació Hospital Santa Creu de Vic, l'Equip d'Atenció Primària Vic Sud, l'Entitat Base Associativa Centelles – Alt Congost, Osona Acció Social, la Mancomunitat La Plana, els ajuntaments de Vic i Manlleu, els Mossos d'Esquadra d'Osona, la Representació territorial de la Generalitat al Sector Social de la Catalunya Central i l'Oficina Tècnica d'Igualtat de Gènere i LGTBI+.

El document incorpora conceptes adaptats a la nova legislació, nous factors de protecció i eines per facilitar l'homogeneïtzació de la tasca dels professionals. Es pot descarregar al web d'Osona Acció Social.

Darrera actualització: 11.12.2025 | 10:36